Advocatuur in transitie
Samenvatting van de ‘Sectorvisie Advocatuur’ 2013, van ING Economisch Bureau:
“Om de druk op het bedrijfsmodel te verlichten zijn advocatenkantoren bezig veranderingen door te voeren. De aanpassingen worden geremd door bijvoorbeeld de gangbare managementstructuur en terughoudendheid tot investeren. De ontwikkelingen die op de kantoren afkomen op het vlak van technologie, internet en marktregulering bieden echter weinig ruimte voor een afwachtende houding. Ongeacht de snelheid waarmee de ontwikkelingen zich ontvouwen, zijn aanpassingen in het belang dat ICT krijgt, de flexibiliteit van de kostenstructuur en de klantrelatie nodig. Innovatie en commercie zullen de komende jaren steeds meer het verschil maken en daarmee het succes van een kantoor bepalen.”
Het stuk van ING is hier te downloaden.
De visie van ABN AMRO voor 2013 komt op het volgende neer:
“De advocatuur verandert. De partnerstructuur werkt te stroperig, de inzet van ICT vereenvoudigt werkprocessen en het kostenbewustzijn neemt bij veel kantoren – vaak met een dure infrastructuur – toe. Ook gaat geëxperimenteerd worden met het ‘no-cure-no-pay’ principe. Partners hechten aan de democratische cultuur, maar dit maakt de organisatie ook minder flexibel. En op het moment dat de groei tegenvalt moeten alle zeilen worden bijgezet; een kantoor moet snel en effectief op marktveranderingen kunnen reageren. Om de continuïteit te waarborgen moeten kantoren kostenefficiënter werken; de overheadkosten zijn immers nog steeds relatief hoog. Het aantal ondersteunende personeelsleden per advocaat gaat verder dalen; de introductie van nieuwe kostenbesparende technologieën zorgt voor veel verandering. Inmiddels zijn er nieuwe organisatievormen die hun succes vooral danken aan slim gebruikmaken van ICT-innovaties. Zij werken met een nieuw verdienmodel en andere onderliggende werkprocessen. ABN AMRO Economisch Bureau verwacht dat deze trend doorzet. Standaardwerk en doorsnee activiteiten (zoals administratie) worden steeds meer uitbesteed; de organisatie wordt ‘lean and mean’. De allroundspelers krijgen geleidelijk meer concurrentie van gespecialiseerde kleine kantoren, die lagere prijzen kunnen bedingen. De kwaliteit van de juridische dienstverlening is en blijft het belangrijkst.”
Het document waarin deze visie is uitgewerkt, kun je hier vinden.